Pracujemy w godzinach 8:30 do 16:30
od poniedziałku do piątku

0

Pracujemy w godzinach 8:30 do 16:30
od poniedziałku do piątku

ZBRUSH: CECHY I FUNKCJE

ZBRUSH: CECHY I FUNKCJE

Przede wszystkim program ma na celu pracę z tak zwaną "cyfrową gliną", z której można dosłownie rzeźbić obiekty za pomocą różnych narzędzi. Analogi do tego podejścia są praktycznie niedostępne w innych pakietach do modelowania 3D, chociaż niektóre aplikacje (na przykład Maya) oferują specjalne narzędzia do rzeźbienia.

Takie cyfrowe modelowanie jest idealne do tworzenia ludzi, zwierząt i ogólnie wszystkich produktów organicznych. Mimo to ZBrush może być używany do modelowania 3D w półprzewodnikach i jest wyposażony w specjalne narzędzia. Ogromny zestaw specjalnych pędzli ma na celu osiągnięcie maksymalnego realizmu podczas tworzenia modeli 3D, a narzędzia do stosowania tekstur i wizualizacji uzupełniają funkcjonalność programu.


Modele 3D stworzone w tym programie są pożądane przede wszystkim w branży filmowej i świecie gier, gdzie szczegóły i realizm są niezwykle ważne. Z jej pomocą powstały postacie i atrybuty wielu słynnych gier komputerowych oraz filmów, w tym animowanych.

Omówienie programu ZBrush

Nasz przegląd programu ZBrush opierać się będzie tylko na głównych funkcjach aplikacji. Nie wchodząc w szczegóły, powiemy wam o najważniejszych i najbardziej interesujących cechach programu, odróżniających go od innych trójwymiarowych edytorów. Czym wyróżnia się ZBrush? Oprócz tradycyjnej pracy z grafiką 3D wykorzystuje tak zwane pseudo-3D lub 2,5D. Dzięki tej unikalnej funkcji ZBrush praktycznie nie wykorzystuje możliwości karty graficznej, co znacząco wpływa na szybkość działania.

Głównym zasobem aplikacji jest pamięć komputera, której brak może wpływać na wydajność. Jednak ZBrash to bardzo lojalny pakiet, który pozwala tworzyć modele z milionami wielokątów nawet na stosunkowo słabych komputerach. Po prostu możliwość modelowania high-poly jest interesująca w programie w pierwszej kolejności. Wszystko w nim jest przeznaczone do wygodnej i wysokiej jakości pracy z złożonymi obiektami bez uszczerbku na wydajności. Jako bonus proponuje wygodną integrację z innymi pakietami graficznymi 3D i 2D.

Metody modelowania 3D w ZBrush

Jak wspomniano powyżej, w ZBrush użytkownik pracuje z cyfrową gliną. Cały proces nosi nazwę "rzeźbienia", z oczywistych powodów. Program jest wyposażony w szereg wygodnych funkcji i narzędzi do rzeźbienia, z których większość prezentowana jest w postaci tzw. pędzli. Za ich pomocą artysta deformuje powierzchnię modelu według własnego uznania, tworząc pożądany przedmiot.

To podejście jest optymalne dla metod organicznych, ale również odpowiednie do modelowania w stanie stałym (Hard Surface). Oprócz rzeźbienia program oferuje możliwość zwykłego modelowania 3D za pomocą specjalnego narzędzia ZModeler. Jest to specjalny pędzel, który może wykonywać różnorodne funkcje, które są używane, na przykład, w 3DsMax, Maya lub Blenderze.

ZBrush to bardzo elastyczny pakiet grafiki 3D, który możesz dostosować do własnych upodobań. Interfejs programu jest w pełni programowalny, możesz dostosować wszystko, aż do rozmiaru czcionki. Wraz z taką elastycznością program nie ma jednego algorytmu do konstruowania modeli. W nim nie pracujesz bezpośrednio z siatką wielokąta, ale oddziałujesz z nią pośrednio. Jest to program, który przyciąga artystów 3D z całego świata.

Teraz, gdy dowiedziałeś się o celu i funkcjach ZBrush, czas porozmawiać o jego możliwościach.

Przydatne narzędzia i funkcje ZBrush

Jak wspomniano powyżej, program nadaje się zarówno do tworzenia elementów organicznych, jak i do modelowania bryłowego. Najczęściej modele budowane są w oparciu o prymitywy - podstawowe figury (cylindry, sfery itp.).

Na takie prymitywy można wpływać za pomocą pędzli. Standardowa wersja ZBrush zawiera podstawowy zestaw pędzli, który jest wystarczający dla większości zadań.


Spójrzmy na najciekawsze narzędzia programu:

DynaMesh. Wyrównuje siatkę wielokątną, eliminując nierówności wynikające z deformacji modelu. Znacznie upraszcza pracę ze złożonymi obiektami 3D;

FiberMesh. Narzędzie do tworzenia włosów, wełny, trawy itp. Zapewnia dużą swobodę w modelowaniu, pozwala "rozczesać" powstałą roślinność i zarządzać nią tak, jak lubisz;

Projektowanie. Umożliwia przeniesienie szczegółów z modelu high-poly na model low-poly;

NanoMesh. Wygodny sposób dodawania wielu małych części do modelu 3D, głównie z twardą powierzchnią. Zapewnia możliwość skalowania, obracania, dystrybucji i zarządzania miniaturowymi obiektami na powierzchni modelu;

PolyPaint. Za jego pomocą można pomalować model 3D bezpośrednio w programie (nie mylić z nakładką tekstury);

Ta opcja pozwala już rzutować wybraną teksturę na powierzchnię modelu;

ZModeler. Specjalny pędzel do modelowania 3D, który nie ma odpowiedników w żadnym programie. Zapewnia możliwość łatwego tworzenia stałych obiektów;

I, oczywiście, Alphas. Według oficjalnej definicji jest to mapa intensywności odcieni szarości. Zawiera dane o wysokości, głębokości i odsunięciu. W rzeczywistości są to dane dotyczące ulgi lub, jeśli jest to łatwiejsze, wolumetryczny wzór, który można przenieść do określonego obszaru lub całego modelu. Program umożliwia tworzenie własnych „alf” na podstawie obrazu, tekstury, modelu, obrazu itp.

Podsumowując

Przegląd programu ZBrush jest, oczywiście, bardzo powierzchowny. Nie ujawniliśmy wielu ważnych informacji, „liznęliśmy” zaledwie tematu, ale przedstawione wyżej cechy już stanowią o jego wyjątkowości w świecie 3D.